Intelligentie is de mate waarin iemand een doel weet te bereiken onder wisselende omstandigheden. Aanpassingsvermogen dus. Hoe intelligent iemand is, wordt uitgedrukt in IQ. Eerst een paar voorbeelden van hoe het niet moet.
Laag iQ
Het laagste IQ scoort de terreinauto. Deze is gemaakt om een jungle te bedwingen of een woestijn te doorkruisen, maar beide zijn verrassend schaars in Nederland. Al die overbodige capaciteit wordt duur betaald met een dorstige motor en twijfelachtige wegligging. In donker Afrika is een terreinauto de enige logische keuze; in Nederland lost een SUV een probleem op waar niemand mee zit en dat getuigt van een laag IQ.
Ook een sportwagen is niet erg goed aangepast aan de huidige tijd. Een sportwagen is een lust voor het oog en een feest om mee te rijden. Maar … in het kleine Nederland met z’n files en flitspalen is het vrijwel onmogelijk om de capaciteiten van een sportwagen daadwerkelijk te benutten. Daarom scoort ook de sportwagen een laag IQ: zelfs in een sexy verpakking is overcapaciteit volstrekt zinloos.
Hoog iQ
Een luxe reisauto geeft meer blijk van realiteitszin. Alleen is de luxe reisauto meestal overbemeten. Kijk maar eens rond op straat: van de vier stoelen wordt er in de meeste gevallen slechts één gebruikt. Maar luxe komt in alle omstandigheden tot z’n recht. Goede stoelen, een perfect klinkend audiosysteem, fraaie materialen en een hoge mate van comfort maken iedere reis tot een waar genoegen.
Daarom nam Toyota de luxe auto als uitgangspunt, maar maakte deze een stuk slimmer. Het resultaat is ’s werelds eerste luxe reisauto op zakformaat. De Toyota iQ meet slechts 2 meter 99, maar biedt toch de luxe, het comfort en de veiligheid van een grote auto.
Daarbij zijn de praktische mogelijkheden niet uit het oog verloren. De iQ is namelijk ook ’s werelds eerste 3+1 zitter. In de regel is de iQ een tweezitter met een flinke bagageruimte. Voor een kleine auto is de iQ ongebruikelijk breed en mede daarom geeft de iQ voorin hetzelfde gevoel van ruimte als een grote auto.
Vooral de bijrijder heeft zeer veel ruimte, want door de ongebruikelijke vorm van het dashboard is de beenruimte rechts enorm. Wanneer een extra zitplaats nodig is, kan de passagiersstoel zeer ver naar voren worden geschoven, zonder dat dat oncomfortabel wordt. Nu kan de achterbank uit de bagagevloer worden geklapt en is er achter de bijrijder ruimte voor een derde passagier. Tijdens deze test is probleemloos gereden met drie man, waarvan de kleinste 1.88 meter meet!
Comfort
Tot nu toe waren kleine auto’s in de regel goedkope auto’s. Toyota breekt nu met de gedachte dat kleine auto’s uit noodzaak worden gekocht. Voor velen is een kleine auto een logischere keuze omdat deze wendbaarder is in de stad, makkelijker is te parkeren en minder belastend is voor het milieu.
Daarom is het interieur van de iQ vormgegeven met dezelfde verfijning als een grotere auto. Let bijvoorbeeld op details als de deurhendel waarin dezelfde golvende vorm terugkomt als in de achterkant van de auto. De gebruikte materialen doen allemaal hoogwaardig aan, alhoewel de kunststof in de praktijk helaas extreem krasgevoelig is. Menigeen zet, bewust of onbewust, een voet tussen de deur om deze makkelijker te openen en dat levert bij de iQ direct een kras in het zo fraai vormgegeven deurpaneel op.
Om het gevoel van luxe te versterken is de testauto voorzien van een handgemaakt interieur dat alleen op speciale bestelling leverbaar is. Het geeft de iQ de uitstraling van een ware limousine en daar gaat het om bij deze auto: alles wat de moderne mens zich kan wensen, maar dan in een verpakking die is aangepast aan deze tijd.
Standaard is de hier getoonde “Aspiration”-uitvoering voorzien van sleutelvrije toegang, een volwaardig klimaatcontrolesysteem, een lichtsensor, een regensensor, een automatisch dimmende binnenspiegel en een boordcomputer. De laatste geeft alles weer, behalve de zo belangrijke actieradius.
Ook de veiligheid is niet vergeten: de iQ beschikt standaard over negen (!) airbags, ABS, ESP en VSC+. ESP zorgt er voor dat slippartijen zo veel mogelijk worden voorkomen. Mocht de auto onverhoopt toch in een slip raken, dan helpt VSC+ de bestuurder de juiste correctie uit te voeren. Sturen in de verkeerde richting gaat zwaar, terwijl sturen in de juiste richting lichter gaat. Dit kleintje is bovendien zo stevig dat het in de EuroNCAP crashtest de maximale score van 5 sterren heeft behaald.
Audio en navigatie
De testauto is voorzien van Toyota’s optionele full-map navigatiesysteem dat helaas enkele schoonheidsfoutjes kent. Routes worden niet altijd even logisch berekend; een eenvoudig TomTom-navigatiesysteem plant in de praktijk slimmere routes door de stad.
De belangrijkste reden om toch te kiezen voor het navigatiesysteem is dat het bijbehorende audiosysteem makkelijker is te bedienen en beter klinkt dan de standaard radio/CD-speler. Daarbij speelt de “TNS 510” MP3-bestanden van USB-stick (tot 2 GB), SD-geheugenkaart en de AUX-ingang. De optionele iPod-aansluiting is duurder dan een iPod, maar werkt uitstekend.
Rijeigenschappen
De Toyota iQ is leverbaar met drie motoren: een 1.0 en 1.3 liter benzinemotor en een 1.4 liter dieselmotor. Door de Nederlandse belastingstructuur is de dieselmotor zo kostbaar dat deze alleen kan worden terugverdiend wanneer jaarlijks astronomische afstanden worden afgelegd.
De 1.0 liter driecilinder benzinemotor is de meest economische keuze. Met een vermogen 68 pk / 91 Nm kan deze nog niet in de schaduw staan van de sportwagens die eerder in dit artikel zo fijntjes werden afgemaakt. De prestaties van de iQ 1.0 zijn afhankelijk van twee factoren: de airconditioning en de soort benzine. Deze kleine motor moet hard werken om het klimaatcontrolesysteem aan te drijven en vooral bij zeer warm weer drukt dit merkbaar op de prestaties. Deze kunnen juist positief worden beïnvloed door RON98 benzine te tanken; hierop loopt de motor hoorbaar mooier (en nóg stiller!). Bovendien levert de krachtbron op hoogwaardige benzine meer souplesse en prima prestaties.
In de drukke randstad is de iQ zo wendbaar dat menig sportwagen op z’n nummer wordt gezet! Ook hier is Toyota vernieuwend: het motorblok is zo smal mogelijk gemaakt en daarom kunnen de voorwielen verder insturen dan gebruikelijk. De draaicirkel is daardoor zo klein dat de iQ op de gemiddelde weg kan keren zonder te steken! Ondanks de geringe lengte, is de wegligging dankzij de forse breedte van de auto prima.
Conclusie
De Toyota iQ is de beste auto die Autozine in z’n 10 jarig bestaan heeft getest. Of misschien beter gezegd: het is de auto waar het beste idee achter zit. Want de meeste auto’s zijn variaties op een thema, maar bieden geen revolutionair nieuws. Achter de Toyota iQ zit echt een nieuw concept: alle luxe en veiligheid van een grote auto, nu in een piepkleine verpakking. Daarmee is de iQ praktischer in de stad, minder schadelijk voor het milieu en bovendien ontzettend trendy.
Het eigenzinnige concept werkt in de praktijk uitstekend. Op de lange afstand is de iQ comfortabeler dan menig ander kleintje; dat geldt zowel voor de rijeigenschappen als de uitrusting. Helaas is de iQ in de praktijk niet zo zuinig als beloofd. Het “3+1” concept werkt prima: wanneer een enkele keer een derde zitplaats nodig is kan eenvoudig de achterbank worden opgeklapt, de rest van de tijd heeft de iQ juist een grote bagageruimte. Deze begaafde blikvanger is dus een blijvertje!
iQ 1.0 Aspiration MultiDrive:
€ 15.600,-
Prijs instapmodel:
€ 12.990,-
Plus en min plus
- Extreem wendbaar
- Hoge restwaarde en betrouwbaarheid
- Alle luxe en veiligheid van een grote auto
min
- Matige hoofdruimte
- Niet zo zuinig als beloofd
- Schoonheidsfoutjes audio- en navigatiesysteem
Tevredenheidscijfer volgens bezitters
leuk dat een autozine voor een iq kiest en er eerlijk over is. is een super auto met veel multi functies die erg handig zijn voor randstad bewoners.