AD test Toyota iQ

Toyota iQ en AD.nl

www.ad.nl autotest: AD Met de iQ krijgt de Smart er eindelijk een serieuze concurrent bij. De Toyota rijdt beter en heeft meer zitplaatsen.
De piepkleine iQ staat dit weekend voor het eerst bij de Nederlandse Toyota-dealers met prijzen vanaf ¿12.990. Dat is onverwacht veel geld, maar Toyota wilde dan ook geen concurrent van zijn Aygo of Yaris creëren. Er is bewust voor gekozen de iQ met veel veiligheid en comfort uit te rusten en daar hangt een prijskaartje aan. Zo heeft elke iQ maar liefst negen airbags (zelfs bij de achterruit), airco, ESP en een goed klinkende radio/cd-speler.
De goedkoopste versie heeft de driecilinder 1,0 liter benzinemotor en handgeschakelde vijfbak. Alternatief is een viercilinder 1.4 diesel (vanaf ¿19.290). AD Autowereld koos de 1.0 benzinemotor met CVT-automaat (¿1300) en Aspiration-uitrusting, waardoor de prijs op ¿15.600 komt. Voor de helft van dat geld koop je ook een vierpersoons auto.

De iQ is opmerkelijk breed.
De iQ is opmerkelijk breed.
De degelijk gebouwde iQ ziet er heel modern uit en is opmerkelijk breed. Voorin staan twee forse stoelen die goed zitcomfort bieden. Jammer alleen dat de hoofdsteunen niet verstelbaar zijn. Achter de bijrijdersstoel kan een volwassene zitten, mits die stoel ver naar voren wordt geschoven. Dat is goed mogelijk, omdat het dashboard aan die kant is ingekort.
De iQ is opmerkelijk breed.
De iQ is opmerkelijk breed.
HIerdoor was alleen geen plek meer voor een dashboardkastje. Dat is nu vervangen door een soort van aktentas. Aan de bestuurderskant kan achterin alleen een klein kind zitten. Heb je de vier zitplaatsen in gebruik, dan past in de bagageruimte hooguit een paraplu. Heb je de extra zitplaatsen niet nodig, dan ontstaat wel degelijk een serieuze kofferbak, met zelfs een afdekhoes.
De degelijk gebouwde iQ ziet er heel modern uit.
De degelijk gebouwde iQ ziet er heel modern uit.

Ondanks zijn kleine afmetingen voelt de iQ niet krap aan. Tussen de voorstoelen is zelfs verrassend veel ruimte. Maar het zicht over de linkerschouder (dode hoek) is niet optimaal. De interieurverlichting bestaat uit welgeteld één spotje en dat blijkt toch echt ontoereikend om bijvoorbeeld de achterbank te verlichten. Het dashboard ziet er lekker eigenwijs uit. Toyota heeft gepoogd het aantal knoppen te beperken. Zo bedien je met slechts twee knopjes op het stuur de radio. Tijdens deze test bleek de meter van de tankinhoud niet altijd betrouwbaar. Het ene moment gaf hij reserve aan en even later zat er nog eenderde in.

De 1,0 liter motor is verrassend krachtig. De iQ komt vlot vooruit. Ook de (traploze) CVT-automaat vergroot het rijplezier. Wij neigden hem gauw in de Sport-stand te zetten, met een iets hoger verbruik als gevolg. In de Eco-stand kiest hij soms te lage toeren, waardoor de motor gaat brommen.

Het benzineverbruik valt met 1 op 14 tijdens deze test tegen. De wegligging is goed en de vering blijkt comfortabeler dan verwacht. Toch gaat de iQ stotend over een hobbel. De korte wielbasis eist dan zijn tol. Omdat de iQ zo kort is, wurm je hem in de kleinste parkeerplek. En de ultrakorte draaicirkel (7,8 m) levert ook een belangrijke bijdrage aan het rijplezier.

+
Zeer vernieuwend. Prima motorprestaties. Korte draaicirkel. Ideaal parkeerformaat.

Tegenvallend benzineverbruik. Soms onnauwkeurige brandstofmeter. Karig interieurlicht.

TECHNIEK
Driecilinder benzinemotor.
Cilinderinhoud 998 cm3.
Vermogen 68 pk.
Koppel 91 Nm.
Voorwielaandrijving.
CVT-automaat.
Banden 175/65 R15.
Lengte x breedte x hoogte 1,44 x 1,52 x 1,14 meter.
Gewicht 835 kg.
Geremde aanhanger max. n.b.
Bagageruimte 32-292 liter.
Topsnelheid 150 km/u.
Acceleratie 0-100 km/u 15,2 sec.
Verbruik 1:23,3 (fabriek) en 1:14 (test).
CO2-uitstoot 110 g/km.
Energielabel A

Bron: www.ad.nl, Teskt: AD

Laat wat van je horen

*