Ondanks zijn kleine afmetingen voelt de iQ niet krap aan. Tussen de voorstoelen is zelfs verrassend veel ruimte. Maar het zicht over de linkerschouder (dode hoek) is niet optimaal. De interieurverlichting bestaat uit welgeteld één spotje en dat blijkt toch echt ontoereikend om bijvoorbeeld de achterbank te verlichten. Het dashboard ziet er lekker eigenwijs uit. Toyota heeft gepoogd het aantal knoppen te beperken. Zo bedien je met slechts twee knopjes op het stuur de radio. Tijdens deze test bleek de meter van de tankinhoud niet altijd betrouwbaar. Het ene moment gaf hij reserve aan en even later zat er nog eenderde in.
De 1,0 liter motor is verrassend krachtig. De iQ komt vlot vooruit. Ook de (traploze) CVT-automaat vergroot het rijplezier. Wij neigden hem gauw in de Sport-stand te zetten, met een iets hoger verbruik als gevolg. In de Eco-stand kiest hij soms te lage toeren, waardoor de motor gaat brommen.
Het benzineverbruik valt met 1 op 14 tijdens deze test tegen. De wegligging is goed en de vering blijkt comfortabeler dan verwacht. Toch gaat de iQ stotend over een hobbel. De korte wielbasis eist dan zijn tol. Omdat de iQ zo kort is, wurm je hem in de kleinste parkeerplek. En de ultrakorte draaicirkel (7,8 m) levert ook een belangrijke bijdrage aan het rijplezier.
+
Zeer vernieuwend. Prima motorprestaties. Korte draaicirkel. Ideaal parkeerformaat.
–
Tegenvallend benzineverbruik. Soms onnauwkeurige brandstofmeter. Karig interieurlicht.
TECHNIEK
Driecilinder benzinemotor.
Cilinderinhoud 998 cm3.
Vermogen 68 pk.
Koppel 91 Nm.
Voorwielaandrijving.
CVT-automaat.
Banden 175/65 R15.
Lengte x breedte x hoogte 1,44 x 1,52 x 1,14 meter.
Gewicht 835 kg.
Geremde aanhanger max. n.b.
Bagageruimte 32-292 liter.
Topsnelheid 150 km/u.
Acceleratie 0-100 km/u 15,2 sec.
Verbruik 1:23,3 (fabriek) en 1:14 (test).
CO2-uitstoot 110 g/km.
Energielabel A
Laat wat van je horen