3+1=3
Nou goed, het wordt er geen echte vierzitter van. Toyota noemt de iQ een 3+1, wat wil zeggen dat drie volwassenen en een kind plaats kunnen nemen. Dankzij de efficiënte plaatsing van diverse onderdelen zoals een platte brandstoftank, een kleinere aircocompressor en een opbergtas als alternatief voor een dashboardkastje konden zijn makers het interieur zo ruimtelijk mogelijk vormen. Met de rechter voorstoel in een schappelijke stand kun je een niet al te lange kennis, collega of familielid achterin te vriend houden. Dit hou je natuurlijk geen uren vol, maar dat de mogelijkheid er is kan van grote waarde zijn. Toyota kennende durven we niet te twijfelen aan de botsveiligheid achterin, al vragen wij ons af hoe zeer we ons zullen bezeren bij een aanrijding van achteren. De Japanners zijn zich hier terdege van bewust en rusten de iQ standaard uit met een airbag ter hoogte van de achterruit voor extra veiligheid. De plaats achter de bestuurdersstoel is voorbehouden aan een kind, al zouden wij daar eerder wat bagage neerleggen. Beide achterstoeltjes zijn eenvoudig neer te klappen, zodat er toch nog 32 liter bagageruimte beschikbaar is, want met de stoelen rechtop is er slechts ruimte voor een aktetas. Wel zul je de hoofdsteunen moeten demonteren, maar die zijn weer in de laadvloer op te bergen.
Kek interieur
Zo onconventioneel als de iQ oogt – kort, maar breed – zo is ook het dashboard van deze dreumes ontworpen. De designerafdeling begon met een schone lei en kwam met een origineel, maar vrij minimalistisch doch stilistisch resultaat op de proppen. Natuurlijk niet in saai grijs, maar in een rood-bruine kleurstelling. Zoek je naar het contactslot? Een sleutel is uit de mode. De iQ heeft een start/stop-knop, als onderdeel van keyless-go. En een dashboardkastje? Toyota heeft een tas bedacht. In de interieurverlichting hebben ze zich wel vergist, de LED’s die daar voor worden gebruikt branden niet fel genoeg om echt effectief te zijn. De middenconsole is smal maar langgerekt en biedt plaats aan een centrale knop met toetsen voor de klimaatregeling. Bovenop bevindt zich in ons geval een optioneel touchscreen audio/navigatiesysteem, dat Auris- of Avensis-rijders bekend voor moet komen. Het systeem speelt alle gangbare muziekformaten en beschikt over USB, SD- en AUX-ingang. Een Bluetooth carkit hoort daar ook bij, dat helaas in combinatie met onze mobiele telefoon niet voor superieure gesprekskwaliteit kon zorgen. De bediening van de radio of CD kan via het scherm, toetsen op het systeem zelf of via het stuur, maar dat gaat niet altijd even logisch en is vrij beperkt. Zonder navigatiesysteem blijft zelfs alleen die laatste optie over en dat is toch wat karig. Voor de bestuurder staat een compact instrumentarium gepositioneerd, met een kleine toerenteller en een extra display aan de linkerzijde voor de dagteller, brandstofvoorraad en boordcomputer. Die zit iets uit beeld en is bovendien met fel zonlicht matig af te lezen.
Het zitmeubilair is – in tegenstelling tot wat je zou verwachten in deze klasse – niet al te klein bemeten. De voorstoelen zijn wel vrij hard, maar bieden goede steun in de rug. De zitpositie is tamelijk hoog – dat komt door die platte brandstoftank – maar in combinatie met een tekort aan zijdelingse steun levert dat niet altijd een ideale rijpositie op. Het lederen stuurwiel pakt wel goed beet en is zelfs wat afgeplat. De deur dichttrekken vergt voor bestuurders met grotere handen enige oefening. De handgreep vormt weliswaar een mooi vloeiend onderdeel van de deur maar is klein uitgevallen om echt goed beet te kunnen pakken.
Is dit een CVT?
We vroegen ons in de inleiding af of onze iQ met CVT-automaat slimmer is dan anders. Het is inderdaad een efficiënte keuze ten opzichte van een traditionele automaat (Alto) en comfortabeler alternatief voor de gerobotiseerde handbakken (smart of 107/C1/Aygo) maar vaak ook een veroorzaker van motorrumour. Bij flukse gaspedaalbewegingen schiet het toerental immers omhoog. In de iQ is dat toch – gelukkig! – wel anders. De technici hebben de transmissie zo afgesteld dat de eenliter krachtbron niet meteen op toeren wordt gejaagd, daarvoor zul je het gaspedaal echt tegen het tapijt moeten duwen. Hierdoor voelt de iQ met CVT bijna aan alsof je met een echte automaat op pad bent, maar dan zonder schakelmomenten in één vloeiende beweging. Wat een verwennerij, een CVT is zo slecht nog niet!
De genoemde afstelling heeft zeer waarschijnlijk ook te maken met het besparen van brandstof, want veel toeren hebben immers grote invloed op de brandstofconsumptie. Bij constante lagere snelheden is de bak echter iets te ambitieus. Het toerental zakt bij een gangetje tussen 40 en 60 richting een stationaire waarde, waardoor de driecilinder begint te brommen en te trillen. Dat is wel heel bescheiden! Om dit te voorkomen zul je of harder moeten rijden, met het gaspedaal moeten ‘spelen’ of de transmissie in de S-stand zetten, waarna het toerental wat hoger komt te liggen. Aan de 68 pk sterke eenliter die in het vooronder ligt te grommen kan het niet liggen. Die is ruim voldoende op zijn taak berekend. Een iQ weegt vrijwel evenveel als een Aygo en dus zijn de prestaties dik in orde, en hoef je niet te verlangen naar de veel duurdere 1.3 VVT-i of dieseluitvoering, die namelijk niet van BPM vrijgesteld zijn. De topsnelheid bedraagt 150 van nul tot honderd sprinten duurt zo’n 15 tellen. Zeker door de vloeiende acceleratie ben je hiermee vaak ongemerkt sneller onderweg dan je denkt of zou willen. Zouden we daarom ‘slechts’ 1 op 15 hebben gehaald?
Volwassen onderweg
Op de weg laat de iQ zich echt van zijn sterke kant zien. Wanneer je de nodige kilometers maakt bekruipt je niet het gevoel in een heel kleine auto te zitten, die moeite heeft met hobbels en richels. Wie wel eens een smart gereden heeft – met een wielbasis van 1.87 meter – weet wat we bedoelen. Dit is gewoon andere koek. De goede geluidsisolatie, modale motorisering en relatief lange wielbasis verzorgen voor heel volwassen rijplezier uit een hogere klasse. Een gangetje van 140 zou qua beleving ook 120 km/u kunnen zijn.
De Toyota iQ heeft zijn zaakjes goed voor elkaar. Hij valt op terwijl hij maar heel klein is, is ruimer dan je denkt, rijdt heel volwassen maar verbruikt veel minder brandstof. Gaan we downsizen? Ja, dat zou heel goed kunnen, want de iQ is een serieus alternatief voor een iets grotere auto, zolang je genoegen kunt nemen met het 3+1 concept en de ‘volwassen’ prijsstelling: de iQ-prijslijst begint bij 12.990 euro en ons exemplaar liet 14.300 noteren, plus 1300 euro voor Multidrive en 1150 euro voor het navigatiesysteem. Voor die prijs is de iQ wel groots uitgerust: zaken als automatische airco, licht- en regensensor, 8 airbags en ESP, een zelfdimmende binnenspiegel, schijfremmen rondom, zes speakers, mistlampen en 15 inch lichtmetaal is in deze (en hogere klasse) geen vanzelfsprekendheid. Cruise control valt wel buiten de boot.
Specificaties: Toyota iQ 1.0 VVT-i Aspiration Multidrive Lengte: 299 cm Breedte: 168 cm Hoogte: 150 cm Wielbasis: 200 cm Gewicht: 835 kg Inhoud bagageruimte: 32-292 liter Motorinhoud: 998 cm3 Brandstof: benzine Vermogen: 68 pk Koppel: 91 Nm/4800 toeren Aandrijving: voor Acceleratie 0-100 km/h: 15,2 sec Topsnelheid: 150 km/h CO2 uitstoot: 110 gr/km Verbruik: 4.7 l/100 km (A-label) Testverbruik: 6.7 l/100 km Prijs vanaf: 12.990 euro
Verschenen op www.autovandaag.nl Tekst/foto's: Mark van Loo
Laat wat van je horen