Carwoman.nl test ook de iQ

toyota_iq_straatbeeld

Hij is inmiddels een paar maanden op de markt en ik heb al heel wat bijnamen voorbij horen komen voor de Toyota iQ: ‘Smint Mintje’, ‘Bulldog-pup’, ‘Dwerg Tonka’… De kleinste held van het slimme Japanse merk roept behalve liefkozende dus ook stoere emoties op. Dat is, naar de goede verkoopresultaten te oordelen, waarschijnlijk precies waar het autominnende publiek met zowel ‘groene’, praktische als modieuze wensen op zat te wachten.

Een kleine, doch volwassen auto die zeer zuinig en schoon rijdt maar niet op een tuttig Petit Fourtje of een retromodel lijkt. Met zijn wielen parmantig ver op de uithoeken, staat de iQ er kordaat bij alsof hij wil zeggen: “Kom maar op met die zes verhuisdozen’. Nu valt de ruimte in de praktijk ietwat tegen. De boodschappen voor dat barbecue-straatfeest kun je beter in de Avensis station doen en ook je op Marktplaats aangeschafte Lits Jumeaux kun je beter niet in gezelschap van de iQ gaan ophalen.

Maar je kunt de achterbank wel wegklappen en dan is de ruimte goed bruikbaar voor de betere trips naar de woonaccessoire- en kledingoutlets. Ook is de iQ zeer geschikt als persoonlijk assistent tijdens de dagelijkse ritjes: de kinderen een zetje van en naar school geven, ’s avonds naar de sportschool tuffen of twee en een halve collega – achter de bestuurder is weinig beenruimte – een lift geven naar de vrijmibo in een stad verderop.

De stadsjungle trekt de iQ aan als een jas: zelfs de meest smalle plekjes zijn genoeg voor zijn maatje Extra Small. Ook voor straatje keren draai jij je hand niet meer om met die kleine draaicirkel.

Rijd je er voor het eerst in, dan zijn er veel aangename verrassingen. Dat zit ‘m niet zozeer in de hipfactor van zijn interieur, want dat had – ik ben het helemaal met autojournaliste Vicki Butler-Henderson eens – best iets frivoler mogen zijn.

Zo mis ik de luxe, hoge kwaliteitsuitstraling die tegenwoordig zo hot is. De iQ is van binnen nogal basic al vind ik de uitgesproken V-vorm van het dashboard best origineel. Maar de junior onder de Toyota’s maakt wel indruk doordat je er heel comfortabel in kunt zitten en helemaal niet het idee hebt dat je in zo’n klein opdondertje rijdt. Zelfs als Nederland weer eens geteisterd wordt door storm, zul je niet als een losgerukt bloemblaadje alle kanten op dwarrelen, maar ligt hij nog steeds stevig op de (snel)weg.

Onder z’n kap ligt een 1.0 liter motor en die voldoet prima, al zet hij bij hoge toeren best een keel op. Het betekent: vlug opschakelen en dat is helemaal van nu met ‘Het Nieuwe Rijden’. Oké, je gaat het bij de verkeerslichten uiteraard niet winnen van de Porsches van deze wereld. Maar je zit bij het optrekken ook niet voor joker, want binnen de vijftien seconden snelt hij met honderd kilometer over het asfalt. En ‘en passant’ haalt hij met zijn bescheiden 67 pk wel even de 150 kilometer per uur. Bij die snelheid haalt hij natuurlijk niet zijn zuinigste scores, maar heb je je rechtervoet netjes onder controle, dan drinkt de iQ slechts een liter op de drieëntwintig kilometer. Je krijgt bovendien 75% korting op de wegenbelasting en dus is hij behalve lief voor het milieu ook lief voor je banksaldo. Zelfs als jij en/of je lover van lege parkeerterreinen en het betere slipwerk houden, kun je met de iQ lol trappen. De combinatie van een laag zwaartepunt en relatief ver uit elkaar staande wielen maakt hem speels in het donutdepartement. Daarmee bewijst de kleinste Toyota niet alleen zijn hoge iQ, maar laat hij zijn eigenaren ook genieten van een aanzienlijk EQ. Meer weten? Klik hier!

(Bron: Carwoman.nl Tekst: Viola) Foto’s: Toyota iQ persfoto’s)

Laat wat van je horen

*