Vlanauto.nl test Toyota iQ. ”Proefrit met een dwergje”

toyota_iq_0820092

Al meer dan tien jaar is Smart alleenheerser in het segment van de miniwagens. Sinds enkele maanden heeft hij af te rekenen met het dwergje van Toyota, de dertig centimeter langere en met twee extra zitplaatsen uitgeruste iQ.

De Japanse grootsteden hebben al sinds jaar en dag hun verzadigingspunt bereikt. Daardoor hebben de lokale constructeurs een voorsprong kunnen opbouwen inzake compacte voertuigen die passen in een plaatsnoodlijdende en milieufragiele omgeving. Weinig van die wagens werden tot nog toe bedacht in functie van de overwegend veeleisendere Europeaan. Laat staan een wagen van minder dan 3 meter die borg kan staan voor een hoge actieve en passieve veiligheid, want daaraan beginnen is een complexe en kostelijke opdracht.

En daarvan kan Smart, dochter van de machtige Daimler AG-groep, meespreken. Het succes bleef aanvankelijk uit en liet zelfs enkele jaren op zich wachten. Dat is nu eenmaal het lot van de pioniers! De straten van de Europese hoofdsteden slibben ondertussen ook toe. Het segment van de dwergauto’s is daarmee aan een forse uitbreiding toe en aan dat appel wil Toyota niet ontbreken. Het resultaat hiervan is de iQ, een vernieuwend, minder dan drie meter lang stadswagentje dat plaats biedt aan 3+1 inzittenden, drie volwassenen en een kind…

 

Voor een auto die 298,5 cm lang, 150 cm hoog en 168 cm breed meet, beschikt hij over een verbluffende binnenvolume. Dat heeft de wagen te danken aan de 200 cm lange wielbasis en korte uiteinden, die, gemeten vanaf de assen, respectievelijk 53 cm (vooraan) en 45,5 cm (achteraan) bedragen. De lengte tussen het dashboard en de rugleuning achteraan is ook indrukwekkend: 123,8 cm.

Zijn ingenieuze opbouw dankt de iQ aan zes vernieuwingen, waarvan er drie van technische aard. Ten eerste is het differentieel vooraan op die manier in de klassiek opgestelde aandrijving verwerkt, dat het voorste gedeelte (vanaf de as) uiterst kort uitvalt. Dat scheelt op de totale lengte en verhoogt de passagiersruimte. Vervolgens zorgt de hoog onder de motorkap, centraal op de tandheugel geplaatste stuurinrichting ervoor dat de aandrijving, de motor en het differentieel makkelijker verplaatst konden worden. Hierdoor blijft het motorvak klein en wordt de afstand vooras tot voorkant nog korter. Tenslotte zit de brandstoftank niet onder de achterbank, zoals dat gewoonlijk het geval is, maar beschikt de iQ over een zeer plat reservoir (slecht 120 mm dik) onder de bodem. Om dat voor elkaar te krijgen, vond Toyota een oplossing voor het probleem van bruuske verschillen in brandstofpeil die eigen zijn aan dit soort tank. De iQ kan tot 32 liter tanken, ruim voldoende voor een goede autonomie. Laten we hier ook nog aan toevoegen dat de achterschokdempers schuin naar achter staan opgesteld, wat opnieuw extra binnenruimte oplevert.

De drie overige vernieuwingen zijn terug te vinden in de binnenruimte. Dankzij de dunne rugleuningen komt er 40 mm beenruimte vrij voor de passagiers op de achterbank. Ten tweede wisten de ingenieurs de verwarming en de airco van de Yaris 20% kleiner te maken zonder de werking ervan te verminderen. Ook de ongewone asymmetrie van het dashboard vertaalt zich in meer volume. Zelfs met de zetel vooruitgeschoven behoudt de medepassagier voldoende knieruimte. Voor en achteraan past een persoon van 1,90 m. Achter de bestuurder (en afhankelijk van diens gestalte) kan een kind plaatsnemen, wat het totaal aan inzittenden op vier brengt, tenzij de vierde plaats wordt voor behouden voor bagage. 

Het is even wennen aan de verdeling van de zitplaatsen. De passagier vooraan zit enigszins vooruitgeschoven, waardoor de passagier achteraan dichtbij de bestuurder komt te zitten. In de praktijk dient de iQ vooral om twee personen te vervoeren en dan komt de ruimte achterin goed van pas. Met neergeklapte bank bedraagt de laadruimte 242 liter. Da’s aardig, gezien er anders maar twee kleine tassen in kunnen. Onder de achterbank bevindt zich een opbergvak voor kleinere spullen.

Voorlopig is er keuze tussen twee motoren, een 1.0 VVT-i benzine van 68 pk en een 1.4 D-4D diesel van 90 pk, en drie versnellingsbakken, waaronder de nieuwe Multidrive. De lichte in-line driecilinder met manuele, gespreide 5-traps verbruikt maar 4,3 l/ 100 km en stoot 99 g CO2 per km uit. De diesel beschikt over een moderne common-rail en turbocompressor met lucht/lucht intercooler. De 6-traps zorgt voor evenwicht tussen versnellen en verbruik: 4,0 liter per 100 km en 104 g/km (de roetfilter is standaard inbegrepen). Tegen het eind van het derde kwartaal van 2009 komt er ook een gloednieuwe 1.33 dual VVT-i benzinemotor met start-stopsysteem.

De iQ rust op een speciaal ontworpen onderstel uitgerust met een McPherson voorophanging en een nieuwe, compacte torsie-achteras. Dat vertaalt zich in een levendige wegligging en een behoorlijk rijcomfort, ook al voelt de vering soms wat stug aan. De draaicirkel van 3,90 m maakt de wagen wendbaar, zelfs in smalle straatjes.

Voor een stadswagen beschikt de iQ qua actieve en passieve veiligheid over een zelden geziene waaier van snufjes, die instaan voor de bescherming van de bestuurder, passagiers en voetgangers. Het hele gamma is standaard uitgerust met een ABS met BA (brake assist) en elektronische remkrachtverdeling (EBD) voor een efficiënter en stabieler gedrag bij bruusk remmen. Standaard inbegrepen is ook het VSC+ stuursysteem (Vehicle Stability Control Plus). In combinatie met de TRC (Traction Control) helpt dat de bestuurder in potentieel gevaarlijke situaties de controle over het stuur te houden. De elektrische stuurbekrachtiging beperkt op haar beurt het risico op onder- en oversturen.

Om het plaatje volledig te maken beschikken alle modellen over 9 airbags. De iQ zorgt trouwens voor een wereldpremière dat navolging verdient. In geval van aanrijding langs achter ontvouwt zich ter hoogte van de achterhoofdsteunen een curtain airbag. De achterbank is uitgerust met Isofixbeugels voor het vastklikken van kinderzitjes.

Het iQ-gamma splitst zich op in twee types afwerking: Luna en Sol. De Sol heeft een automatische airco. Alle functies zijn in één wijzerplaat samengebundeld. De Smart Entry-vergrendeling maakt het mogelijk deuren en koffer zonder sleutel te openen en omvat ook de startknop. De regen- en lichtsensoren, de inklapbare, elektrische buitenspiegels en de elektrochromatische, zelfdimmende binnenspiegel zijn zeer handig en zitten in het standaardpakket. Uiteraard heeft dit alles een prijs, dwergje of niet. 11.960 à 16.245 euro naargelang de versie, da’s flink wat geld!

Bron: tekst en foto’s www.vlanauto.nl

Reacties

  1. Dat doet ons goed dat er ook berichten uit Belgie gepost worden. Er rijden hier veel iq rond (Antwerpen)

  2. bezoeker zegt:

    Wat betreft de aanschaf prijs… Je krijgt er echt veel voor.
    Elke dag ga ik mijn iq steeds meer waarderen.

Laat wat van je horen

*