TweetOm gelijk maar even te linken naar Vicki en de PC Hooft; De campagne rond de introductie van de nieuwe Toyota iQ is gistermiddag door marketeers en reclamemakers uitgeroepen tot de beste van het afgelopen jaar. De prijs werd aan Toyota importeur Louwman & Parqui uitgereikt op een bijeenkomst rond de Auto Innovatieprijs 2009, die door AutoWeek in het leven is geroepen om een platform te bieden aan innovaties in de auto-industrie. Juryvoorzitter Martin de Munnik, directeur van het gerenommeerde reclamebureau LaMarque, prees de effectiviteit en innovatiekracht van de zeer onderscheidende campagne rond de introductie van de Toyota iQ.
Toyota introduceerde de iQ begin dit jaar als een geheel nieuw concept: uiterst compact (nog geen drie meter), uiterst wendbaar (een draaicirkel van slechts 7,8 meter), uiterst veilig (5 sterren in de botsproef van EuroNCAP), uiterst zuinig (1 op 23,3), uiterst stabiel (maximale wielbasis), uiterst innovatief (onder meer ‘s werelds eerste curtain airbag achter de achterstoelen) en uiterst ruim (3+1 ruimte voor drie volwassenen en een kind).
Die conceptuele aanpak was voor Louwman en Parqui aanleiding om te kiezen voor een specifiek Nederlandse marketingaanpak voor Toyota. Eric Louwman, Marketing Directeur bij de importeur: “We wilden de marketing rond de Toyota iQ net zo verrassend en onderscheidend maken als de iQ is. Het aantrekken van de bekende Britse autojournaliste Vicki Butler Henderson om onder andere onze compacte 3+1-zitter in een commercial kritisch aan de tand te voelen is daar een goed voorbeeld van. We stuurden haar met twee échte Gooische meisjes in een iQ uit winkelen op de PC Hooftstraat en lieten Vicki vervolgens met de auto over een circuit rijden – met de twee dames als co-piloten. Dat leverde heel vermakelijke beelden op. En een opvallende commercial.”
Maar de Toyota importeur ging verder. De iQ werd zelfs de officiële shuttle-auto voor de gasten van de Amsterdam International Fashionweek, daarmee alle vooroordelen over het vermeende ruimtegebrek van de compacte iQ tartend. Ook hebben de 130 Toyota dealers de iQ in colonne aan de bezoekers van de PC Hooftstraat gepresenteerd. Daarnaast schitterde de iQ op de Libelle Zomerweek, zagen we Toyota’s meest compacte auto in allerhande lifestyle-bladen en bevochten BN’ers elkaar in de Toyota iQ om de titel NK Straatje Keren, met als winnares actrice Fajah Lourens. Bovendien was de iQ zichtbaar in alle denkbare media.
“We hebben dus bewust gekozen voor een campagne die buiten de gebaande paden om ging”, vat Eric Louwman samen. Louwman, die ook de prijs in ontvangst mocht nemen: “Het publiek heeft die onderscheidende en gedurfde aanpak al beloond door de Toyota iQ in de armen te sluiten en het is vleiend dat ook een vakjury onze weinig traditionele strategie met de Vakjuryprijs Marketing bekroont.”
Bron: www.toyota.nl
Laat wat van je horen