TweetDe kleinste parkeerplaatsen zijn niet langer het exclusieve smartterritorium. Met de iQ is Toyota de eerste die een concurrent in stelling brengt. Eens kijken wat je allemaal kan krijgen onder de drie meter.
Tien jaar heeft Mercedes vrij spel gehad. De smart fortwo tuft al rond sinds 1998, maar het is pas sinds de laatste jaren dat het concept echt aanhang vindt. De al van in het begin luidende kritiek dat het blokvormige tweezittertje te duur en te onpraktisch is houdt deels steek, maar feit blijft wel dat een autootje van minder dan 2,7 meter lang en met een vriendelijke uitstoot alsmaar relevanter is in dichtbevolkte stadscentra. Is het niet in Europa dan zeker in Amerika en Azië. Dat er toekomst schuilt in het concept is duidelijk. Merken als BMW of Volkswagen sleutelen niet voor niets al jarenlang aan hun antwoord. Maar het is het onvermijdelijke Toyota dat het eerste antwoord afvuurt op Stuttgarts kleinste. Niet alleen een antwoord, ook een aanvulling. De smart was revolutionair in de nineties, de iQ is hetzelfde in de noughties, al zagen we daarvoor al diverse constructeurs gelijkaardige denksporen bewandelen. De Opel Maxx uit 1995, iemand? De naamgeving van dit duo hint er al naar: de iQ wil graag smarter zijn dan smart, en heeft nauwelijks 29 extra centimeters koetswerk van doen om een heuse achterbank te huisvesten. Daar heeft de Duitse pionier niet van terug. Of is het intelligentiequotiënt van de iQ maar schijn?
Lengte van dit totale artikel is 10 blz. Downloaden kan autowereld.be
Bron: www.autowereld.be
Laat wat van je horen